دانلود کتاب ش‍رح‌ بیست‌ باب در معرفت قواعد اسطرلاب

دانلود کتاب ش‍رح‌ بیست‌ باب در معرفت قواعد اسطرلاب

 

 

۳۵,۰۰۰ ریال – به سبدخرید

 

مشخصات کتاب:

نام کتاب: ش‍رح‌ بیست‌ باب در معرفت قواعد اسطرلاب

نام نویسنده: نامشخص

موضوع کتاب: درباره قواعد اسطرلاب

تعداد صفحات: ۴۶۹

فرمت کتاب: Pdf

کیفیت کتاب: ۹۵ درصد خوب

نوع خطوط کتاب: خطی

حجم فایل: ۱۲۷ مگابایت

 

 

فهرست مطالب کتاب:

  • در صفت ستاره…
  • در بیان پیدا کردن مدارات و ثلث بر صفحه و قاعده که دایره بر کنار صفحه بکشند…
  • کواکب فلک بجهت ثبات اوضاع ایشان با یکدیگر…
  • در خانهای هر برج و هر درجه که از مشرق طلوع می کند…
  • کواکب از طبقات انسان زحل کوکب…
  • در ایام اسبوع و روزهای هفته و نشانهای ایشان…
  • در تاریخ عربی و آن معروفست و نام ماه های ایشان…
  • در معرفت تقویم مشتمل است بر سه فصل در حساب جمل و آن حسبا ابجد هوّز حطّی کلمن…
  • و صدها مطالب دیگر…

 

 

اسطرلاب چیست؟

اُسطُرلاب (به یونانی: اَسْترُلابُن (ἁστρολάβον)؛ اَسْترُن (ἄστρον)، ستاره + لامبانِئین (λαμβάνω)، گرفتن)، (به پارسی باستان: استاره ‌یاب)، (گونه ‌های دیگر: اُسترلاب، اُصطرلاب، سُتُرلاب، سُطُرلاب، صُلاّب)، از ابزارهای قدیم نجوم و طالع‌ بینی است. اسطرلاب وسیله‌ای در نجوم رصدی بوده و اکنون بیشتر برای کاربردهای آموزشی بکار می‌رود. اسطرلاب رایج و معمولی دستگاه و صفحه مدور فلزی است که از جنس برنز یا برنج یا از آهن و فولاد یا تخته بطرز بسیار دقیق و ظریف و مستحکمی ساخته شده و برای مطالعات و محاسبات کارهای نجومی از قبیل پیدا کردن ارتفاع و زاویه آفتاب، محل ستارگان و سیارات و منطقه البروج و به دست آوردن طول و عرض جغرافیایی محل در تمام مدت شبانه روز و فصول مختلف سال بکار برده می‌شود.

 

 

همچنین برای بدست آوردن ارتفاع کوه‌ها و پهنای رودخانه‌ ها و سایر عوارض طبیعی زمین و تعیین ساعات طلوع و غروب یکایک ستارگان ثابت و سیاراتی که نام آنها بر شبکه اسطرلاب نقش بسته نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. همچنین این دستگاه برای محاسبه ساعات طلوع و غروب آفتاب هر محل (علی الخصوص در دوره اسلام که تعیین ساعات نماز هم برآن اضافه شد) ساخته شده است. با توجه به این حقیقت که در هنگام استفاده از دستگاه مذکور هیچ احتیاجی جهت به کاربردن و دانستن فرمولهای ریاضی نیست. (مانند خط کش محاسبه ‌ای که به وسیله مهندسین به کار برده می ‌شود).

در کل از این ابزار برای سنجش ارتفاع، سمت، بعد و میل خورشید و ستارگان، تعیین وقت در ساعات روز و شب، قبله و زمان طلوع و غروب آفتاب استفاده می‌ شده و ابزاری در مبحث تاریخ ابزارهای زمان بوده است که برای کاربردهای دیگر نیز به ‌کار می‌رفته.

 

 

Leave a Reply